پرش به محتوا

سبکهای‌طراحی‌در‌گرافیک‌

طراحی گرافیک هنر ارتباط بصری از طریق استفاده از تایپوگرافی، شمایل نگاری و عناصر گرافیکی اضافی است. امروزه یکی از مهمترین ابزارهای بازاریابی و تبلیغات است. طراحان گرافیک از مهارتهای خود برای ایجاد طرح‌های بصری جذاب و موثر استفاده می‌کنند که پیامی را منتقل می‌کند یا داستانی را روایت می‌کند.

زمینه طراحی گرافیک به طور مداوم در حال پیشرفت است و فناوری‌های جدیدی همیشه در حال ظهور هستند که به طراحان اجازه می‌دهد حتی تصاویر شگفت انگیزتری خلق کنند. با این حال، در هسته خود، طراحی گرافیک در مورد استفاده از عناصر بصری برای برقراری ارتباط یک پیام یا یک ایده است.

سبک‌های مختلفی در طراحی گرافیک وجود دارد و هر کدام نقاط قوت و ضعف خاص خود را دارند. انتخاب سبک مناسب برای پروژه شما برای اطمینان از اینکه پیام شما به وضوح و موثر منتقل می‌شود ضروری است.

فهرست زیر از سبک‌های طراحی گرافیکی فهرستی قطعی نیست، بلکه گزیده‌ای از رایج‌ترین یا محبوب‌ترین سبک‌های طراحی گرافیک است، سبک‌های بیشتری وجود دارد و مدام در حال بیشتر شدن است. شما باید از این لیست برای به دست آوردن درک اولیه از سبک های رایج طراحی گرافیک و آنچه در هر یک از آنها دخیل است، تفاوت آنها و نحوه ایجاد آنها استفاده کنید.

این مقاله در مورد لیست زیر از سبک‌های مختلف طراحی گرافیک بحث می‌کند…

  • ویکتوریایی
  • هنر و صنایع دستی
  • هنر نو
  • آینده پژوهی
  • هنر دکو
  • رئالیسم قهرمانانه
  • مدرن اولیه
  • کیچ آمریکایی
  • مدرن متاخر
  • بین المللی
  • روانگردان
  • پست مدرن
  • گرانج
  • تخت
سبکهای طراحی در گرافیک
                    سبک ویکتوریا عمیقاً تحت تأثیر نوستالژی آنها برای اشیاء گذشته بود.

طراحی‌گرافیک‌به‌سبک‌ویکتوریایی:

دوره ویکتوریایی بریتانیا دوره سلطنت ملکه ویکتوریا بود که از سال 1837 تا 1901 ادامه داشت و دوران اعتقادات اخلاقی و مذهبی قوی بود. ویکتوریایی‌ها اشیاء پیچیده و آراسته را دوست داشتند و این تأثیر در تمام زمینه‌های طراحی از جمله معماری، مبلمان، دکوراسیون داخلی، مد، تایپوگرافی و هنر تجاری نفوذ کرد.

سبک ویکتوریا عمیقاً تحت تأثیر نوستالژی آنها برای اشیاء گذشته بود. سبک طراحی ویکتوریایی تقریباً همیشه کل صفحه را با تصاویر و تایپ پر می‌کرد. عناصر طراحی معمولی سبک ویکتوریایی اولیه استفاده از حاشیه های تزئینی بیرونی و تایپوگرافی استادانه بود. از تقارن نیز به شدت در چیدمان و طراحی استفاده می‌شد.

سبک ویکتوریایی به مرور و در مراحل بعدی کمتر از حاشیه‌های تزئینی استفاده می‌کرد، اما تصاویر همچنان از نوع آراسته و تصاویر رمانتیک بودند. تایپوگرافی در دوران ویکتوریا به طور کلی در یک منحنی یا موج ظاهر می‌شد و معمولاً در یک بنر قرار می‌گرفت.

ویژگی‌های اصلی سبک طراحی گرافیک ویکتوریایی عبارتند از…

  • حاشیه‌های بیرونی تزئینی
  • تایپوگرافی پیچیده
  • تقارن
  • تصاویر بسیار آراسته
  • خطوط مستقیم یا لبه‌های بسیار کم
سبکهای طراحی در گرافیک
طراحی گرافیک به سبک هنر و صنایع دستی، با استفاده از فرم‌های ساده بود و اغلب سبک‌های دکوراسیون قرون وسطایی، رمانتیک یا عامیانه را با استفاده زیاد از بافت‌ها و حروف اول مصور نشان می‌داد.

طراحی‌گرافیک‌به‌سبک‌هنر‌ و‌ صنایع‌دستی:

جنبش هنرها و صنایع دستی یک جنبش بین المللی در هنرهای تزئینی و زیبا بود که در بریتانیا آغاز شد و سپس در اروپا و آمریکای شمالی بین سالهای 1880 و 1910 شکوفا شد و بعداً در دهه 1920 در ژاپن دوباره ظهور کرد. این هنر سنتی با استفاده از فرم‌های ساده بود و اغلب سبک‌های دکوراسیون قرون وسطایی، رمانتیک یا عامیانه را با استفاده زیاد از بافت‌ها و حروف اول مصور نشان می‌داد.

هنر و صنایع دستی  (Arts & Crafts) از اصلاحات اقتصادی و اجتماعی حمایت می‌کرد و اساساً ضد صنعتی بود. تأثیر زیادی بر هنرهای اروپا داشت تا اینکه با آرت نوو و آرت دکو جایگزین شد و در نهایت توسط مدرنیسم در دهه 1930 جابجا شد.

ویژگی‌های اصلی سبک طراحی گرافیک Arts & Crafts عبارتند از…

  • استفاده مجدد از ویژگی‌های سبک سنتی یا قدیمی
  • فرم‌های ساده
  • تایپوگرافی مصور
  • استفاده زیاد از بافت ها
سبکهای طراحی در گرافیک
سبک طراحی آرت نو با طرح‌های خطی پیچیده و منحنی‌های روان بر اساس فرم‌های طبیعی و یک پالت رنگی خاکی مشخص می‌شد.

طراحی‌گرافیک‌به‌سبک‌آرت‌نو:

Art Nouveau سبکی از هنر تزئینی، معماری و طراحی است که در اروپای غربی و ایالات متحده آمریکا از حدود سال 1890 تا حدود 1920 برجسته بود و با طرح‌های خطی پیچیده و منحنی‌های روان بر اساس فرم‌های طبیعی و یک پالت رنگی خاکی مشخص می‌شد.

این تصاویر مسطح، مشخص و حروف نوشته‌های دستی منجر به این می‌شود که گاهی اوقات آرت نوو Art Nouveau با آرت دکو Art Deco اشتباه گرفته شود، اما تمایز واضحی بین این دو وجود دارد. آرت نوو با دست طراحی شده است و خطوط و اشکال طبیعی را به اشکال بسیار هندسی که سبک آرت دکو را تعریف می کنند ترجیح می‌دهد.

ویژگی‌های اصلی سبک طراحی گرافیک آرت نوو عبارتند از…

  • سبک پیچیده طراحی شده با دست
  • طرح‌های مبتنی بر خط
  • استفاده از اشکال طبیعی
  • به طور منظم دارای فرم زنانه است
سبکهای طراحی در گرافیک
سبک طراحی فوتوریسم بر سرعت، تکنولوژی، جوانی و خشونت و اشیایی مانند ماشین، هواپیما و شهر صنعتی تاکید داشت.

طراحی‌گرافیک‌به‌سبک‌آینده‌نگری:

فوتوریسم نه تنها یک جنبش هنری بلکه یک جنبش اجتماعی بود که در اوایل قرن بیستم در ایتالیا شکل گرفت. اگرچه این پدیده عمدتاً یک پدیده ایتالیایی بود، اما جنبش‌های موازی در روسیه، انگلستان و کشورهای دیگر وجود داشت.

فوتوریسم بر سرعت، تکنولوژی، جوانی و خشونت و اشیایی مانند ماشین، هواپیما و شهر صنعتی تاکید داشت. این جنبشی بود که نه تنها جنبه‌های خاصی از دوران کلاسیک را تحقیر می‌کرد، بلکه هر چیزی را که کاملاً جدید نبود (ضد هنر و صنایع دستی) را تحقیر می کرد.

نقاشان فوتوریسم به ویژه موفق بودند و اغلب نور و رنگ را از طریق فرآیندی به نام تقسیم‌گرایی به مجموعه‌ای از نقاط یا اشکال هندسی تقسیم می‌کردند. فوتوریسم بر بسیاری از جنبش‌های هنر مدرن قرن بیستم تأثیر گذاشت که به نوبه خود بر توسعه طراحی گرافیک معاصر تأثیر گذاشت.

ویژگی‌های اصلی سبک طراحی گرافیک فوتوریسم عبارتند از…

  • سبک التقاطی
  • دارای فناوری جدید یا استفاده از آن
  • متن اُفست
  • برخی از تأثیرات کوبیسم
  • بدون ویژگی‌های سنتی
سبکهای طراحی در گرافیک
سبک طراحی آرت دکو از اشکال تیز، آئرودینامیک، زیگزاگ‌های مصری، خطوط حرکتی و در زمان‌های مدرن‌تر، ظاهری ایربراش یا دانه‌دار استفاده می‌کند.

طراحی‌گرافیک‌به‌سبک‌آرت‌دکو:

هنر دکو در دهه‌های 1920 و 30 دوران اوج خود را داشت، اما به عنوان یک اصطلاح، تا سال 1925 ابداع نشد. آرت دکو از اشکال تیز، آئرودینامیک، زیگزاگ‌های مصری، خطوط حرکتی و در زمان‌های مدرن‌تر، ظاهری ایربراش یا دانه‌دار استفاده می‌کند. نمونه های کاملی از سبک طراحی گرافیک آرت دکو را می‌توان در کتاب‌های کمیک آن دوره، پوسترهای قدیمی نمایشگاه ماشین، جلد کتاب و پوستر فیلم یافت.

این تصاویر با اشکال هندسی، منحنی‌های پررنگ، خطوط عمودی قوی، فرم‌های آیرودینامیک (شیب‌دار)، خطوط حرکتی، ایربراشینگ و آفتاب‌زدگی مشخص می‌شوند. روح سبک آرت دکو جسورانه، مثبت، صنعتی و اغلب آینده نگر بود و از دنیایی که از خاکستر جنگ جهانی اول برخاسته بود، به وجود آمده بود. سبک آرت دکو نیز در سال‌های اخیر شاهد تولدی دوباره بوده است و در دهه گذشته محبوبیت فزاینده‌ای پیدا کرده است.

ویژگی‌های اصلی سبک طراحی گرافیک آرت دکو عبارتند از…

  • اشکال هندسی جسورانه
  • استفاده از خطوط حرکتی و آفتاب سوختگی
  • کنتراست بالا در رنگ ها
  • مسطح (از نظر عمق)
سبکهای طراحی در گرافیک
در سبک طراحی رئالیسم قهرمانانه، واقع نمایی و به تصویر کشیدن چهره‌ها به عنوان تیپ، قهرمان یا نماد ایده آل، اغلب با رد صریح مدرنیسم انجام میشد

طراحی‌گرافیک‌به‌سبک‌رئالیسم‌قهرمانانه:

رئالیسم قهرمانانه اصطلاحی است که هنر و طراحی گرافیکی را توصیف می‌کند که به عنوان تبلیغات استفاده می‌شود. به عنوان مثال می‌توان به سبک رئالیسم سوسیالیستی مرتبط با رژیم‌های کمونیستی و سبک هنری بسیار مشابه مرتبط با فاشیسم اشاره کرد. ویژگی‌های آن به راحتی از روی نام قابل شناسایی است. رئالیسم و به تصویر کشیدن چهره‌ها به عنوان تیپ، قهرمان یا نماد ایده آل، اغلب با رد صریح مدرنیسم.

در زمان لنین از طرح‌های رئالیسم قهرمانانه برای تبلیغ انقلاب در اتحاد جماهیر شوروی استفاده شد. هر دو هنر سوسیالیستی و هنر نازی صراحتاً به قهرمانی و رمانتیک بودن دستور داده شده بودند و در نتیجه در فرم و سبک ایده آلیستی بودند تا واقع گرایانه.

ویژگی‌های اصلی سبک طراحی گرافیک قهرمانانه رئالیسم …

  • تصویرسازی واقع گرایانه
  • معمولا با یک نفر
  • ترویج یک ایده آل
  • پیام قوی در متن
  • فونت واضح و پررنگ
سبکهای طراحی در گرافیک
سبک مدرن اولیه در طراحی بر اساس اصول مدارس باوهاوس شکل گرفته است که با پیروی از برخی از ایده‌آل‌های آینده‌گرایان ایتالیایی، فلسفه طراحی جدیدی را ایجاد کرد

طراحی‌گرافیک‌به‌سبک‌مدرن‌اولیه:

مدرنیسم زمانی بود که هنرمندان و طراحان سنت شکنی کردند تا سبک جدیدی از طراحی را ایجاد کنند که بر همه هنرمندان و طراحان در سراسر جهان تأثیر بگذارد. هنرمندان مدرن اولیه به عنوان هنرمندان جدید یا تجربی توصیف می‌شدند، زیرا آنها دیدگاه دیگران را نسبت به طراحی و هنر تغییر دادند.

باوهاوس با پیروی از برخی از ایده‌آل‌های آینده‌گرایان ایتالیایی، فلسفه طراحی جدیدی را ایجاد کرد، کارکرد یک طرح را بر شکل آن مقدم می‌داشت و در برابر سنت به هر چیز جدید و متفاوت قیام کرد. این سبک به “مدرن” معروف شد و شروعی برای شورش علیه سنت بود که در طول زمان بر تمام سبک‌های هنری و طراحی دیگر جهان تأثیر گذاشته است.

طراحی‌گرافیک‌به‌سبک‌کیچ‌آمریکایی:

تأثیر آرت دکو از فرم‌های ساده گرد و اشتیاق به ایده‌های مدرن، سال‌ها پس از دهه 1930 و طراحی کیچ آمریکایی در دهه 1950، سبک‌های آینده‌نگر را با منحنی‌های دراماتیک و فرم‌های عصر فضا فراتر برد. طراحی کیچ با فونت‌های اسکریپت، اشکال غیررسمی و تصاویر کارتونی مانند آن مشخص می‌شد.

کیچ یک کلمه آلمانی به معنای “بد سلیقه” است. در طراحی، کیچ برای توصیف هنر یا طراحی که ظاهری، مبتذل و نشان دهنده فقدان کامل پیچیدگی است، استفاده شده است. از سوی دیگر، این ایده که چیزی آنقدر بد است که خوب است، این است که چگونه «کیچ» به اصطلاحی تبدیل شد که طراحان آمریکایی از آن سبک استفاده می‌کردند.

ویژگی‌های اصلی سبک طراحی گرافیک کیچ آمریکایی عبارتند از…

  • تصاویر و فونت‌های متضاد
  • رنگ‌های تند و پر جنب و جوش
  • اشکال آیرودینامیکی
  • افرادی در ژست‌های نمایشی
سبکهای طراحی در گرافیک
سبک طراحی مدرنیسم متأخر شامل تولید کلی جدیدترین هنرهای ساخته شده بین عواقب پس از جنگ جهانی دوم و سالهای اولیه قرن بیست و یکم است.

طراحی‌گرافیک‌به‌سبک‌مدرن‌متاخر:

مدرنیسم متأخر شامل تولید کلی جدیدترین هنرهای ساخته شده بین عواقب پس از جنگ جهانی دوم و سالهای اولیه قرن بیست و یکم است. این اصطلاح اغلب به شباهت هایی بین مدرنیسم متأخر و پست مدرنیسم اشاره می‌کند، اگرچه تفاوت‌هایی وجود دارد در حالی که اصطلاح غالب برای آثار هنری تولید شده از دهه 1950 هنر معاصر است. معروف به اشکال هندسی تحریف شده و چیدمان های غیررسمی. تنها جنبه غیر رسمی این سبک، نوع آن است که فاقد دکوراسیون بود.

ویژگی‌های اصلی سبک طراحی گرافیک مدرن متاخر عبارتند از…

  • اشکال هندسی تحریف شده
  • طرح ساختاری غیررسمی
  • نوع ساده و غیر تزئینی
سبکهای طراحی در گرافیک
سبک طراحی سوئیسی توسط طراحان مدرسه هنر و کرافت زوریخ و مدرسه طراحی بازل رهبری می‌شد، سادگی، خوانایی و عینی بودن را ترجیح می‌داد.

طراحی‌گرافیک‌به‌سبک‌سوئیسی/بین المللی:

سبک طراحی که در دهه 1940 در سوئیس سرچشمه گرفت، اغلب به عنوان سبک بین المللی تایپوگرافی یا سبک بین المللی شناخته می‌شود، اساس بسیاری از توسعه طراحی گرافیک در اواسط تا اواخر قرن بیستم بود. این سبک که توسط طراحان مدرسه هنر و کرافت زوریخ و مدرسه طراحی بازل رهبری می‌شد، سادگی، خوانایی و عینی بودن را ترجیح می‌داد.

از بسیاری از کمک‌های این دو مکتب به توسعه طراحی گرافیک، استفاده از تایپوگرافی sans-serif، شبکه‌ها و چیدمان‌های نامتقارن بود. همچنین بر ترکیب تایپوگرافی و عکاسی به عنوان وسیله ارتباط بصری تاکید شد. آثار تأثیرگذار اولیه به عنوان پوستر توسعه یافتند که مؤثرترین وسیله ارتباطی به نظر می‌رسید.

ویژگی‌های اصلی سبک طراحی گرافیک بین المللی عبارتند از…

  • استفاده از فضای منفی
  • بسیار “تمیز” و ساده
  • علاقه به فونت‌های sans serif
  • چیدمان‌های نامتقارن
سبکهای طراحی در گرافیک
نقوش بصری هنر روانگردان شامل اشکال منحنی الهام گرفته شده از هنر نو، نوع طراحی شده با دست ناخوانا و لرزش رنگی نوری شدید با الهام از جنبش هنر پاپ است.

طراحی‌گرافیک‌به‌سبک‌روانگردان:

جنبش روانگردان در اواسط دهه 1960 آغاز شد و بر بسیاری از جنبه‌های فرهنگ عامه تأثیر گذاشت. این شامل سبک لباس پوشیدن، هنر، ادبیات و فلسفه بود. نام «روانگردان» به داروهایی اشاره دارد که در فرهنگ جوانان آن زمان محبوبیت داشتند. پوسترهای کنسرت‌های راک سعی داشتند به صورت بصری احساس بیرون رفتن را بیان کنند. نقوش بصری هنر روانگردان شامل اشکال منحنی الهام گرفته شده از هنر نو، نوع طراحی شده با دست ناخوانا و لرزش رنگی نوری شدید با الهام از جنبش هنر پاپ است. استفاده از اشکال منحنی انتزاعی، رنگ‌های متضاد، فونت‌های خوانا. پوسترهای دهه 60 که به ندرت در طراحی‌های امروزی استفاده می‌شود، به راحتی قابل تشخیص ترین کمک سبک روانگردان هستند.

ویژگی‌های اصلی سبک طراحی گرافیک روانگردان عبارتند از…

  • تحت تأثیر شیوع داروهای توهم
  • دارای چرخش‌های انتزاعی با رنگ‌های شدید
  • خوشنویسی منحنی یادآور هنر نو
  • لرزش رنگ نوری شدید
سبکهای طراحی در گرافیک
سبک طراحی پست مدرن ترکیبی با یک محور کج، تصاویر کلاژ مانند، فیگورهای پوشاننده و دکوراسیون تکانشی مشخص می‌شود.

طراحی‌گرافیک‌به‌سبک‌پست‌مدرن:

پست مدرنیسم تا اواسط دهه 1980 تأثیر زیادی بر طراحی گرافیک نداشت. در ابتدا، بسیاری از طراحان فکر می‌کردند که این فقط ارضای خواست طراحان برای بی‌انضباط است. مجموعه‌ای از سبک‌ها، بدون آرمان‌های متحدکننده یا واژگان رسمی که توسط دانشجویان در برنامه های جدید فارغ التحصیل رؤیایی شده است. اما در واقع این یک روش جدید برای تفکر در مورد طراحی بود، روشی که راه جدیدی را برای طراحی ایجاد کرد. این سبک ترکیبی با یک محور کج، تصاویر کلاژ مانند، فیگورهای پوشاننده و دکوراسیون تکانشی مشخص می‌شود. این سبک از اولین استفاده‌هایش در درجات مختلفی مورد استفاده قرار گرفته است و در صورت استفاده صحیح می‌تواند به پروژه‌ها جلوه منحصر به فردی بدهد.

آنها آثاری را در دهه 1970 بدون هیچ گونه پایبندی مشخص به نظم عقلانی و سازماندهی رسمی خلق کردند. همچنین به نظر می‌رسید که آنها کاملاً توجهی به قراردادهای سنتی مانند خوانایی ندارند. با این حال، در حالی که طراحی پست مدرن از یک سبک گرافیکی یکپارچه تشکیل نمی‌شد، این جنبش زمانی گویا و بازیگوش برای طراحانی بود که به دنبال راه های بیشتری برای مخالفت با سیستم بودند.

ویژگی‌های اصلی سبک طراحی گرافیک پست مدرن عبارتند از…

  • تصاویر کلاژ مانند
  • عناصر همپوشانی
  • تکانشی و بازیگوش
  • محور کج شده

 

در سبک طرح‌های گرانج، لکه‌های کثیف، تصاویر پاره شده، نمادهای «شکسته» و تکه‌های کاغذ چین‌خورده به اندازه عناصر طراحی شده با دست و بافت‌های کثیف محبوب هستند.
در سبک طرح‌های گرانج، لکه‌های کثیف، تصاویر پاره شده، نمادهای «شکسته» و تکه‌های کاغذ چین‌خورده به اندازه عناصر طراحی شده با دست و بافت‌های کثیف محبوب هستند.

طراحی‌گرافیکی‌به‌سبک‌‌گرانج:

این یک تکامل طراحی اخیر است که پس از هزاره ظهور کرده است و به راحتی با استفاده گسترده از بافت‌های پریشان، لبه‌های اصلاح نشده و رویکرد به ظاهر بی معنی به چیدمان قابل تشخیص است.

در چنین طرح‌های گرانج، لکه‌های کثیف، تصاویر پاره شده، نمادهای «شکسته» و تکه‌های کاغذ چین‌خورده به اندازه عناصر طراحی شده با دست و بافت‌های کثیف محبوب هستند. هدف اصلی عناصر طراحی شده با دست در توانایی آنها برای انتقال یک شخصیت و یک یادداشت فردی نهفته است و بافت های کثیف اغلب به عنوان تصاویر پس زمینه برای منوهای پیمایش، عکس‌ها و طرح بندی کلی استفاده می‌شوند. معمولاً این عناصر اشیایی منظم از زندگی روزمره ما هستند که به شکل واقعی خود بدون هیچ گونه جلوه‌های براق تکرار می‌شوند.

ویژگی‌های اصلی سبک طراحی گرافیک گرانج عبارتند از…

  • بافت‌های کثیف و تصاویر پس زمینه
  • خطوط و قاب‌های نامنظم
  • حلقه‌های قهوه، مایعات ریخته شده و لکه‌های کثیف
  • کاغذ پاره شده و لبه های کثیف
  • عناصر دست نویس
سبکهای طراحی در گرافیک
طراحی مسطح در درجه اول تحت تأثیر سبک تایپوگرافی بین المللی، رابط کاربری متن، مدرنیسم، و سبک‌های پدید آمده از باهاوس است.

طراحی‌گرافیکی‌به‌سبک‌مسطح:

طراحی مسطح یک سبک و گرایش طراحی فعلی است که ماهیت مینیمالیستی دارد، در ابتدا در رابط‌های گرافیکی کاربر مانند وب سایت‌ها، برنامه های کاربردی وب و برنامه های تلفن همراه استفاده می‌شد. سبک طراحی مسطح در حال حاضر معمولاً در مواد گرافیکی مانند پوستر، هنر، اسناد راهنما، محصولات انتشاراتی نیز دیده می‌شود.

طراحی مسطح در درجه اول تحت تأثیر سبک تایپوگرافی بین المللی (همچنین به عنوان سبک سوئیسی نیز شناخته می‌شود)، رابط کاربری متن، مدرنیسم، و سبک‌های پدید آمده از باهاوس است. سبک بین المللی تایپوگرافی اغلب مهم‌ترین تأثیر بر طراحی تخت در نظر گرفته می‌شود و به عنوان نقطه شروع طراحی تخت در نظر گرفته می‌شود، اگرچه خود سبک طراحی تخت تا آغاز عصر دیجیتال ظاهر نمی‌شود.

ویژگی‌های اصلی سبک طراحی گرافیکی تخت عبارتند از…

  • مینیمالیستی
  • بدون عمق
  • رنگ‌های خنثی
  • خطوط مستقیم
  • استفاده از فضای منفی